درمان استرس

درمان استرس

در این مقاله به توضیح در خصوص درمان استرس می پردازیم .

در ابتدا به معنی استرس و اینکه استرس به چه حالتی گفته می شود می پردازیم .

استرس عبارت است از تمام واکنش های فیزیکی ،عاطفی و ذهنی که سبب تغییر در زندگی و نیاز های فرد می شود می باشد .

استرس در روانشناسی به معنی فشار و نیرو می باشد ،در واقع هر محرکی که سبب تنش در انسان شود ،استرس زا و یا عامل تنیدگی نامیده می شود .

این تغییرات می توانند بزرگ و یا حتی کوچک باشند . پاسخ هر فردی در تغییرات زندگی متفاوت می باشد .استرس مثبت می تواند سبب انگیزه در فرد گردد و استرس منفی زمانی آغاز می شود که تغیییرات باعث شکست هر فرد شود . برای مقابله با استرس ها یا فشارهای روانی، راهکارهای مختلفی وجود دارد،که می توانیم به روش صحیحی به راحتی از آن ها عبور کرد .

در واقع استرس بر فرد فشار های روانی و احساسی که فراتر از تحمل فرد می باشد را وارد می کند . استرس می تواند به راحتی بر رفتار،عملکرد بدن ،اندام و حتی زیبایی چهره  فرد به راحتی تاثیر بگذارد .

علائم استرس

  • اضطراب
  • عرق کردن
  • مشکل در خواب
  • از بین رفتن اشتها
  • تفکرات نگران  کننده
  • ایجاد مشکل در تمرکز کردن حافظه

درمان-استرس

تنیدگی به معنی تنش ایجاد شده در بدن می باشد . به عبارت دیگر تمام عواملی که سبب تنش روح وجسم و از دست دادن تعادل در فرد گردد ،تنیدگی زا می باشند . در نتیجه زمان وارد شدن استرس ،بدن ناخود آگاه واکنش هایی را از خود نشان می دهد تا بتواند تعادل از دست رفته خود را بازگرداند ،به این عمل استرس می گویند .

واکنشی که در فرد به دلیل حضور عوامل دیگر ایجاد می شود تنیدگی است. تنیدگی نیروی فرد را برای مقابله کردن با آن بسیج می کند و ارگانیزم حالت آماده باش پیدا می کند .

تغییر شغل، نقل مکان به یک شهر جدید، ازدواج، مرگ نزدیکان، و وجود یک بیماری بااهمیت در خانواده از جمله عوامل بیرونی رهاسازی  بار فشارهای عصبی هستند.

حوادث شادی آور نیز می تواند به همان اندازه وقایع غم بار فشار زا باشند . از عوامل درونی که سبب فشار در فرد می شوند  می‌توان به ناراحتی‌های جسمانی و یا روانی اشاره کرد.  حتی برخی از ویژگی‌های شخصیتی، مانند نیاز به‌دست آوردن رضایت دیگران نیز می‌توانند فشارزا باشند.

درمان استرس

استفاده از نیروبخش ها بزرگترین اشتباهی است که برای مقابله با استرس می توانید مرتکب شوید .

با استفاده از نیروبخش ها هیچ گاه در زندگی به تعادل نمی رسید یعنی گاهی احساس مریض و ناراحتی دارید و گاهی هم احساس خوشحالی و سرحالی .

اولا کار در درمان استرس قطع کردن نیروبخش های در صورت مصرف می باشد . این کار قدم مهمی در پایین آوردن استرس و فرصت دادن به بدن برای متعادل ساختن خود می باشد . در نتیجه اولین و مهمترین را درمان اضطراب بیش از حد ،کاهش بار و استرس می باشد .

در ادامه به بررسی روش های ساده در جهت کاهش استرس می پردازیم

به زندگی خود نظم و ترتیب بدهید

افرادی که از استرس رنج می برند در واقع ساعت بدنشان نیز دچار اختلال شده است . تنظیم ساعت بدن برای داشتن احساس راحت و خوب ،خواب آرام و حتی سرحال پاشدن از خواب ضروری می باشد .

برای تنظیم ساعت بدن ،اولین کاری که باید کرد این است که  زمان مشخصی برای خوابیدن و بیدار شدن خود تعیین کنید. 2 تا 3 هفته طول می‌کشد تا ساعت بدن شما خود را با آن تنظیم کند. برنامه زمانبندی خود را دقیقاً رعایت کنید. تا وقتی ساعت بدن شما دوباره به کار نیافتد، مشکل خواب شما حل نخواهد شد. اگر 45 دقیقه پس از آن که به بستر رفتید هنوز خوابتان نبرده بود، بلند شوید و کتاب بخوانید یا کارهای خانه را انجام دهید. دیر یا زود خوابتان خواهد گرفت.  سعی کنید هر شب در ساعت تعیین شده به رختخواب بروید .با کاهش سطح استرس، ساعت بدن شما کارش را آغاز خواهد کرد و به تدریج خود را با زمانبندی خواب شما تطبیق می کند

روانشناس خوب در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =